27. 2. 2025
Devadesátá léta očima dnešních mladých lidí
Barbora Grečnerová
Ve spolupráci s analytickým ústavem STEM Knihovna Václava Havla uskutečnila průzkum mezi mladými ve věku 15 - 20 let o devadesátých letech.
Mladí si, jak průzkum ukázal, s touto dekádou asociují velmi různorodé věci. Nejčastěji zmiňují politické a společenské změny, jako byl pád komunismu, sametová revoluce a přechod k demokracii. Další asociace směřují k typickým módním trendům nebo životnímu stylu, jako jsou pestré barvy, specifické účesy a oblečení, džíny „zvonáče“ nebo bohatý noční život diskoték. Negativní asociace se týkají zvýšené kriminality a korupce, symbolizované například orlickými vraždami.
Osobností, která je s 90. lety nejčastěji asociována, je pro mladé lidi Václav Havel. Výrazně méně často to jsou jiní politici, jako Václav Klaus nebo Miloš Zeman. Z kulturních osobností byli často uváděni Michal David a Karel Gott.
Na společenské změny po sametové revoluci se mladá generace dívá převážně pozitivně, přičemž oceňuje zejména demokratické změny, ale reflektuje i určité problémy, které tato doba přinesla. Jednoznačně nejvíce z nich vnímá pozitivní přínos otevření hranic a možnost cestování. Podobně pozitivně hodnotí rozvoj svobodných médií, jež jsou spojována s možností volného přístupu k informacím. Dalším významným kladným dopadem je podle mladých správná zahraniční orientace země, která zahrnovala přípravy na vstup do NATO a EU a obecně směřování na Západ.
Mladí oceňují také vznik občanských spolků a neziskových organizací, které umožnily širší zapojení lidí do veřejného života. Pozitivně vnímají ustavení demokratických struktur, které podle jejich názoru dodnes dobře fungují.
Devadesátá ve škole
Hlavními informačními zdroji o 90. letech jsou vyprávění a vzpomínky rodinných příslušníků nebo školní výuka. Mladí lidé ale hodnotí své znalosti o 90. letech jen jako základní, pouze 6 % z nich by je označilo jako dobré. Ve škole se tomuto období věnovala většina respondentů povrchně, znepokojující je například to, že pětina respondentů z gymnázií 90. léta nikdy neprobírala.
Průzkum přitom ukázal, že mladí, kteří hodnotí své znalosti o 90. letech jako dobré, jsou ti, kteří se ve výuce 90. let dotkli. Školní výuka se tedy ukazuje jako klíčová. Jednoznačná většina, 85 % mladých lidí považuje za důležité, aby 90. léta byla pevnou součástí školních osnov při výuce dějepisu. Poptávka po informacích z období 90. let je mezi mladými lidmi zřejmá a vychází z převažujícího přesvědčení, že vývoj v tomto období má stále vliv i na současné dění.
