První akce, co jsme dělali, byly speciální dny. Měli jsme třeba den siamských dvojčat. Ráno se děti svázaly po dvojicích k sobě a celý den takhle fungovaly. Při hodině jeden psal a druhý se hlásil a mluvil. Bylo to náročné, ale taky zábavné a kouzelné. Pak následovaly dny bláznivých klobouků, dny bláznivých účesů, dny naruby. Někteří kolegové zjistili, že změny jim nedělají dobře, a opustili nás. Jiní přišli. Ve chvíli, kdy jsem cítila, že jsme všichni na stejné straně, vyrazili jsme do veřejného prostoru. Tenkrát jsme se domluvili s městem a vyzdobili autobusové zastávky od centra až k nám na kopec ke škole. Projekt se jmenoval „12 hodin pro změnu“. Zastávky jsme vymalovali a kolem zasadili keře a trvalky. Mělo to velký ohlas místních obyvatel a děti si v plné síle uvědomily, že dokázaly něco velkého a že si každý našel svoji roli. Tohle byl zlomový bod toho období od mého nástupu.
Dneska mám učitele, kteří jsou akční a pořád vymýšlejí něco nového. Ale mám také učitele, kteří naopak drží řád, jejich hodiny jsou klidné a předvídatelné. A o tomhle já s dětmi na začátku každého školního roku mluvím, že vedle řádu musí být i neřád, aby se věci doplňovaly a mohly být úplné. A tím jim naznačuji, jak skvělá je jinakost a různorodost, že každý, ať už je jakýkoli, patří do toho celku. A jestliže máme vedle akčních učitelů ty, kteří se spíše drží řádu, učíme se s nimi zase něco jiného, ke slovu se v hodinách dostanou jiné děti, protože mezi žáky jsou také klidnější a konzervativnější povahy, tak je nechme vyniknout a radujme se z toho, že jim to jde. A takhle s nimi o tom otevřeně mluvíme, protože oni tu jinakost, ať u sebe, nebo u druhých, musí dostat na vědomou úroveň, označit ji jako výjimečnost. V ten moment s tím mohou začít pracovat.
Já sama jsem „jiná“ a moc dobře si pamatuji svoje těžké dětství ve škole. Ale díky tomu tlaku, díky tvrdosti mých učitelů jsem vyvinula jednotlivé vnitřní strategie k úspěšnému splnění úkolu. Takže moji „jiní“ žáci tady sami na sobě opravdu makají. Moudrý učitel totiž nikomu zbytečně neumetá cestu a vytváří tlak s láskou.