Rubriky
Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce
Tandemová výuka je důležitou součástí vize základní školy v pražských Kunraticích. Ve dvou do třídy chodí například Ilona Zapletalová a Tereza Doudová. Má to obrovský přínos nejen pro nás pedagožky, ale hlavně pro děti, říkají.
Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu
Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.
Nejvíce hrdí jsme na dvě velké akce – DigiSeč a Festival dobré praxe
Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to pardubické, popisuje jeho vedoucí Radka Heřmánková
Spustili jsme velkou Mapu spádovosti, pomozte nám ji ještě vylepšit
Spádové oblasti základních škol ve třech stovkách největších měst Česka ukazuje nová Mapa spádovosti. Užitečná je nejen pro rodiče, ale i pro zřizovatele, vedení škol a experty na vzdělávání. Do budoucna počítáme s rozšířením o mateřské školy, říká Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu (NPI).
Stále až moc myslíme na výkon
Vychází nové vydání magazínu EduRevue, jehož tématem je kurikulum. Proto jsme se zeptali Petry Mazancové, jak by měla škola v 21. století vypadat.
Jak má vypadat škola 21. století?
Vychází nové vydání magazínu EduRevue, jehož tématem je kurikulum. Proto jsme se zeptali Ireny Fričové, jak by měla škola v 21. století vypadat.
Nemusíme se shodovat, ale musíme si porozumět
Petr Pánek není vystudovaný učitel ani historik, přesto výrazně přispěl k výuce moderních dějin v tuzemských školách. Spolek PANT, který v roce 2007 založil, se dlouhodobě věnuje popularizaci moderních dějin a vzdělávání. Zvídavost a široký záběr jsou charakteristiky, které Petra vystihují, a stejný popis lze použít i na Centrum PANT v Ostravě, které vede. To se stalo od svého založení unikátním vzdělávacím prostorem, který je otevřen pro všechny, kdo chtějí nad důležitými tématy přemýšlet.
Pracovní stres a zhoršená komunikace s rodiči. Jak vedení škol může podpořit učitele v náročné profesi?
Učitelská profese je jednou z nejvíce stresujících. Vysoké pracovní nároky často vedou k vyčerpání a negativně ovlivňují jak fyzické, tak dušení zdraví pedagogů. Postupem času je jejich povolání stále více zatěžuje.
Témata
ZÁZNAM DEBATY. Jak pomůže uvádějící učitel?
Říjnová debata v ostravském centru PANT se zaměřila na výzvy a nástrahy, kterým čelí začínající učitelé a učitelky při svých prvních krocích ve školní praxi. Jak pomůže uvádějící učitel?
S nástupem AI nabývá vedení lidí naléhavějšího rozměru
V rámci mezinárodní konference FutureEdu, která se letos zaměřuje na téma leadershipu, vystoupí ředitel základní školy v Krnově Karel Handlíř. Jak se podle něj mění role pedagogického lídra v kontextu nových technologií?
Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění
Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.
PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií
Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.
O změnách mluvme společně. Vyplatí se to
Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor. Co nepodcenit a na co klást při jejich tvorbě důraz?
40 procent dospělých má problém s funkční gramotností. Šancí na změnu jsou nové RVP
Podle nejnovějších výsledků Mezinárodního výzkumu dospělých (PIAAC 2024) má 40 % dospělých absolventů učebních oborů bez maturity potíže alespoň se dvěma klíčovými dovednostmi – čtenářskou a numerickou gramotností nebo adaptivním řešením problémů. Jak lze tato čísla vylepšit, popisuje Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu.
10 nových výzev pro tento školní rok
Každý školní rok staví před učitele a vedení škol nové vzrušující výzvy. Středoškolský pedagog a lektor Jaroslav Mašek dal dohromady seznam těch, které jsou spojeny s rychle se proměňujícím světem digitálních technologií.
Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.
České střední školství stojí před výzvou, jak připravit dnešní mladou generaci na rychle se měnící svět. Jaká může být budoucnost středního vzdělávání, ukazují inspirativní školy už dnes.
ZÁZNAM KONFERENCE. Curriculum 2024
Jaká je budoucnost středního odborného vzdělávání v Česku? Tomuto tématu se věnovala odborná konference Curriculum 2024.
Lycea by rozhodně neměla být „malými gymnázii“
O změnách a trendech ve středoškolském vzdělávání, kapacitě škol a inovaci oborové soustavy jsme mluvili s náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem a s Matějem Bulantem, ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.