Rubriky
A proč se to mám naučit?
Roman Göttlicher si dal od učení dvanáct let pauzu, během které vedl fitcentrum. Krátce poté, co se vrátil za katedru, získal ocenění pro inspirativní učitele. Jak svoji životní zkušenost z podnikání promítá do výuky? A jak lze podnítit motivaci u žáků i učitelů?
Učím děti upřímnosti, která nezraňuje
V ceně pro nejinspirativnější české učitele získala letos Pavlína Moravcová druhé místo. Porotu okouzlila její schopnost vytvářet ve škole bezpečné prostředí založené na respektující komunikaci. Vede ZŠ Pod Montací v Náchodě, kde také učí na prvním stupni.
Spustili jsme velkou Mapu spádovosti, pomozte nám ji ještě vylepšit
Spádové oblasti základních škol ve třech stovkách největších měst Česka ukazuje nová Mapa spádovosti. Užitečná je nejen pro rodiče, ale i pro zřizovatele, vedení škol a experty na vzdělávání. Do budoucna počítáme s rozšířením o mateřské školy, říká Tomáš Machalík z Národního pedagogického institutu (NPI).
Naší doménou je síťování napříč celým krajem
Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to ostravské, popisuje jeho vedoucí Tereza Krčíková.
Stále až moc myslíme na výkon
Vychází nové vydání magazínu EduRevue, jehož tématem je kurikulum. Proto jsme se zeptali Petry Mazancové, jak by měla škola v 21. století vypadat.
Jak má vypadat škola 21. století?
Vychází nové vydání magazínu EduRevue, jehož tématem je kurikulum. Proto jsme se zeptali Ireny Fričové, jak by měla škola v 21. století vypadat.
Pracovní stres a zhoršená komunikace s rodiči. Jak vedení škol může podpořit učitele v náročné profesi?
Učitelská profese je jednou z nejvíce stresujících. Vysoké pracovní nároky často vedou k vyčerpání a negativně ovlivňují jak fyzické, tak dušení zdraví pedagogů. Postupem času je jejich povolání stále více zatěžuje.
Design učebních pomůcek je stejně důležitý jako obsah
V oblasti vzdělávání sehrává grafický design klíčovou roli. Ať se nám učebnice líbí, nebo ne, při školní výuce jde především o to, jak jsou informace žákům prezentovány a jak efektivně je přijímají. V tomto směru má design učebnic a vzdělávacích pomůcek podstatný význam.
Témata
ZÁZNAM DEBATY. Jak pomůže uvádějící učitel?
Říjnová debata v ostravském centru PANT se zaměřila na výzvy a nástrahy, kterým čelí začínající učitelé a učitelky při svých prvních krocích ve školní praxi. Jak pomůže uvádějící učitel?
S nástupem AI nabývá vedení lidí naléhavějšího rozměru
V rámci mezinárodní konference FutureEdu, která se letos zaměřuje na téma leadershipu, vystoupí ředitel základní školy v Krnově Karel Handlíř. Jak se podle něj mění role pedagogického lídra v kontextu nových technologií?
Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění
Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.
PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií
Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.
ZÁZNAM DEBATY. Kurikulum pro 21. století
V ostravském centru PANT se 21. listopadu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem tentokrát bylo kurikulum pro 21. století.
Lycea by rozhodně neměla být „malými gymnázii“
O změnách a trendech ve středoškolském vzdělávání, kapacitě škol a inovaci oborové soustavy jsme mluvili s náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem a s Matějem Bulantem, ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.
10 nových výzev pro tento školní rok
Každý školní rok staví před učitele a vedení škol nové vzrušující výzvy. Středoškolský pedagog a lektor Jaroslav Mašek dal dohromady seznam těch, které jsou spojeny s rychle se proměňujícím světem digitálních technologií.
Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.