Magazín moderního vzdělávání

Rubriky

Svět kolem nás se neustále proměňuje a školy musí pružně reagovat. Učitelů, ředitelů nebo asistentů pedagoga, kteří už to dávno pochopili, je víc než dost. Seznamte se s jejich příběhy a nechte se inspirovat. 
Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce

Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce

Tandemová výuka je důležitou součástí vize základní školy v pražských Kunraticích. Ve dvou do třídy chodí například Ilona Zapletalová a Tereza Doudová. Má to obrovský přínos nejen pro nás pedagožky, ale hlavně pro děti, říkají.

Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu

Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu

Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.

Národní pedagogický institut České republiky je servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. Nabízí pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivé učitele. 
Dítě nesmí být jen příjmením v třídní knize

Dítě nesmí být jen příjmením v třídní knize

Jak by se ve školách v 21. století mělo pečovat o wellbeing žáků a učitelů? Zeptali jsme se Andrey Cibulkové z Národního pedagogického institutu.

Nejvíce hrdí jsme na dvě velké akce – DigiSeč a Festival dobré praxe

Nejvíce hrdí jsme na dvě velké akce – DigiSeč a Festival dobré praxe

Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to pardubické, popisuje jeho vedoucí Radka Heřmánková

Jak zajistit úspěch pro každého žáka? Jaké vlastnosti by měl mít ideální ředitel pro 21. století? A jak by měla vypadat škola, kam bude každý rodič s důvěrou posílat své děti? Tyhle otázky pokládáme klíčovým hráčům českého vzdělávacího systému i dalším osobnostem. 
Duševní pohoda dětí začíná bezpečím a podporou

Duševní pohoda dětí začíná bezpečím a podporou

V ostravském Centru Pant proběhne 27. února debata zaměřená na duševní zdraví dětí. Zeptali jsme se vystupujících řečníků na to, jak důležitou roli hraje v této oblasti škola ?

Školy jsou nejdostupnější místo pro cílenou podporu

Školy jsou nejdostupnější místo pro cílenou podporu

V ostravském Centru Pant proběhne 27. února debata zaměřená na duševní zdraví dětí. Zeptali jsme se vystupujících řečníků na to, jak důležitou roli hraje v této oblasti škola?

Svět českého vzdělávání je povzbudivě živý a kreativní. Existuje celá řada projektů a aktivit, které pomáhají na lokální i celostátní úrovni. Přinášíme tipy na ty nejzajímavější z nich.
Věda je dobrodružství plné fascinujících objevů

Věda je dobrodružství plné fascinujících objevů

Jak může škola inspirovat dívky k zájmu o vědu? Zeptali jsme se Moniky Vondrákové, ředitelky Nadačního fondu Neuron, jehož cílem je podporovat české vědkyně a vědce.

Skutečný well-being, ani digitální, nemůže nastat v ne-mocné společnosti

Skutečný well-being, ani digitální, nemůže nastat v ne-mocné společnosti

Provokace: Recept na hledání wellbeingu je tak trochu jako hledání průměrného člověka. Všichni se od takové představy odrážejí, ale ona ve skutečnosti nemá reálnou podobu. Je to chiméra. A přesto má velký smysl se o ní bavit. Důležité je ale ujasnit si, o čem se vlastně máme bavit.

Témata

Dobrou školu dělá dobré vedení. Potřebujeme osobnosti, které umí smysluplně určovat dlouhodobé směřování školy a vytvářet její příznivé klima. Ředitele a ředitelky, kteří dokáží nadchnout zaměstnance a rodiče pro společnou vizi. 
ZÁZNAM DEBATY. Jak pomůže uvádějící učitel?

ZÁZNAM DEBATY. Jak pomůže uvádějící učitel?

Říjnová debata v ostravském centru PANT se zaměřila na výzvy a nástrahy, kterým čelí začínající učitelé a učitelky při svých prvních krocích ve školní praxi. Jak pomůže uvádějící učitel?

S nástupem AI nabývá vedení lidí naléhavějšího rozměru

S nástupem AI nabývá vedení lidí naléhavějšího rozměru

V rámci mezinárodní konference FutureEdu, která se letos zaměřuje na téma leadershipu, vystoupí ředitel základní školy v Krnově Karel Handlíř. Jak se podle něj mění role pedagogického lídra v kontextu nových technologií?

Každé dítě je jiné, ale každé potřebuje zažít úspěch. Vytěžit potenciál každého žáka je pro učitele velkou výzvou a dvojnásob to platí ve třídách, kde vedle sebe sedí děti se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinci, nadaní i „běžné“ děti. 
Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění

Na žáky se sociálním znevýhodněním se dlouho zapomínalo. To se teď naštěstí mění

Škol, které podporují žáky se sociálním znevýhodněním, v posledních letech přibývá. Jak ale takové dítě ve třídě vůbec identifikovat? Pomoci má nová metodika, jejímž autorem je Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Právě vychází její druhé vydání, rozšířené o kapitoly pro mateřské a střední školy.

PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií

PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií

Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.

Stovky odborníků pracovaly v uplynulých letech na nových rámcových vzdělávacích programech. Výsledkem společné práce nesmí být pouze kvalitně zpracovaný odborný dokument. Je mu třeba také ve školách vdechnout život. 
O změnách mluvme společně. Vyplatí se to

O změnách mluvme společně. Vyplatí se to

Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor. Co nepodcenit a na co klást při jejich tvorbě důraz?

40 procent dospělých má problém s funkční gramotností. Šancí na změnu jsou nové RVP

40 procent dospělých má problém s funkční gramotností. Šancí na změnu jsou nové RVP

Podle nejnovějších výsledků Mezinárodního výzkumu dospělých (PIAAC 2024) má 40 % dospělých absolventů učebních oborů bez maturity potíže alespoň se dvěma klíčovými dovednostmi – čtenářskou a numerickou gramotností nebo adaptivním řešením problémů. Jak lze tato čísla vylepšit, popisuje Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu.

Digitální kompetence, nová informatika, informatické myšlení. Jak děti připravovat na dnešní technologicky pokročilou realitu a na život v digitalizovaném světě?
10 nových výzev pro tento školní rok

10 nových výzev pro tento školní rok

Každý školní rok staví před učitele a vedení škol nové vzrušující výzvy. Středoškolský pedagog a lektor Jaroslav Mašek dal dohromady seznam těch, které jsou spojeny s rychle se proměňujícím světem digitálních technologií.

Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům

Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům

Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.

České střední školství stojí před výzvou, jak připravit dnešní mladou generaci na rychle se měnící svět. Jaká může být budoucnost středního vzdělávání, ukazují inspirativní školy už dnes.

ZÁZNAM KONFERENCE. Curriculum 2024

ZÁZNAM KONFERENCE. Curriculum 2024

Jaká je budoucnost středního odborného vzdělávání v Česku? Tomuto tématu se věnovala odborná konference Curriculum 2024.

Lycea by rozhodně neměla být „malými gymnázii“

Lycea by rozhodně neměla být „malými gymnázii“

O změnách a trendech ve středoškolském vzdělávání, kapacitě škol a inovaci oborové soustavy jsme mluvili s náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem a s Matějem Bulantem, ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.