Rubriky
Učím děti upřímnosti, která nezraňuje
V ceně pro nejinspirativnější české učitele získala letos Pavlína Moravcová druhé místo. Porotu okouzlila její schopnost vytvářet ve škole bezpečné prostředí založené na respektující komunikaci. Vede ZŠ Pod Montací v Náchodě, kde také učí na prvním stupni.
Půl roku na rodičovské? Jde to, škola nestojí jen na řediteli
Ve městě Jeseník v Olomouckém kraji je jen jedna základní škola. Jejím ředitelem je sedmatřicetiletý Dominik Liberda. Když v roce 2018 do ředitelského křesla usedl, nebylo to jednoduché. Škola, sídlící ve třech budovách různě po městě, neměla moc dobrou pověst. To se ale povedlo změnit – může za to i dobře nastavená spolupráce se zřizovatelem školy.
Naší doménou je síťování napříč celým krajem
Národní pedagogický institut (NPI) má pracoviště ve všech krajských městech. V čem je výjimečné to ostravské, popisuje jeho vedoucí Tereza Krčíková.
Škola pomáhá. Děti hlavně nesmíme předem podceňovat
Režisérka Kateřina Mikulcová natáčí pro Národní pedagogický institut (NPI) reportáže ze škol a rozhovory s pedagogy. V rámci kampaně Škola pomáhá vznikly tři krátké inspirující dokumenty z míst, kde se daří podporovat žáky se sociálním znevýhodněním. Natáčelo se v Děčíně, Náchodě a naposledy v Mostě.
Kudy vede cesta k odolné společnosti?
Škola není jen o čtení, psaní a počítání. Učí také tomu, jak spolu žít, navazovat vztahy, jak se orientovat v čím dál tím komplikovanějším světě, překonávat překážky, stát se platným členem společnosti. Tématu odolnosti jednotlivce a celé společnosti v kontextu vzdělávání se bude věnovat letošní konference Úspěch pro každého žáka, která se uskuteční 15. října v pražském Centru současného umění DOX.
Talentovaní žáci potřebují podporu ve škole i doma
V rámci třetího ročníku konference Talent City 2024 vystoupí Ota Michálek, tajemník Czech Rocket Society a absolvent University of the West of England. Debata se zaměří na podporu talentovaných žáků a studentů v tuzemských školách. Jak by podle něj měla škola v 21. století podporovat talentované žáky?
Design učebních pomůcek je stejně důležitý jako obsah
V oblasti vzdělávání sehrává grafický design klíčovou roli. Ať se nám učebnice líbí, nebo ne, při školní výuce jde především o to, jak jsou informace žákům prezentovány a jak efektivně je přijímají. V tomto směru má design učebnic a vzdělávacích pomůcek podstatný význam.
ZÁZNAM KONFERENCE. FutureEdu – Jak být lepším lídrem
V pražském Operu se 17. září uskutečnil čtvrtý ročník konference FutureEdu, který se tentokrát věnoval pedagogickému leadershipu v kontextu vztahu formálního a neformálního vzdělávání.
Témata
S nástupem AI nabývá vedení lidí naléhavějšího rozměru
V rámci mezinárodní konference FutureEdu, která se letos zaměřuje na téma leadershipu, vystoupí ředitel základní školy v Krnově Karel Handlíř. Jak se podle něj mění role pedagogického lídra v kontextu nových technologií?
Technologie přináší výzvy i příležitosti
Na mezinárodní konferenci FutureEdu 2024 vystoupí Lucy Crehan, konzultantka a autorka knihy Chytrozemě. Letošní ročník je zaměřen na téma leadershipu. V čem spatřuje důležitost pedagogického leadershipu v době, kdy dochází vlivem technologií ke stírání hranic mezi formálním a neformálním vzděláváním?
Talentovaní žáci potřebují podporu ve škole i doma
V rámci třetího ročníku konference Talent City 2024 vystoupí Ota Michálek, tajemník Czech Rocket Society a absolvent University of the West of England. Debata se zaměří na podporu talentovaných žáků a studentů v tuzemských školách. Jak by podle něj měla škola v 21. století podporovat talentované žáky?
PODCAST. Školní speciální pedagog se umí postarat o každého. I o děti s epilepsií
Ve školách působí čím dál více školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří výrazně přispívají k dobrému školnímu klimatu. Martina Brožková, vedoucí oddělení poradenství v NPI, si do podcastu pozvala speciální pedagožku Moniku Novotnou, která sdílí své bohaté zkušenosti a vypráví o tom, jak citlivě, kontinuálně a profesionálně podporovat na základní škole děti s nejrůznějšími znevýhodněními. Včetně těch, které by dříve na základku s ostatními dětmi chodit nemohly.
Jak začít s učením venku?
Návrh revize RVP ZV představuje v oblasti přírodovědného vzdělávání odklon od taxonomického pojetí výuky. Vychází z přístupu založeného na tzv. big ideas of science, jako jsou evoluce, rozmanitost, dědičnost aj. Kde mají učitelé hledat inspiraci nebo rovnou zpracované metodické návody?
ZÁZNAM DEBATY. Jak na wellbeing ve škole?
V ostravském centru PANT se v květnu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem byl tentokrát wellbeing.
10 nových výzev pro tento školní rok
Každý školní rok staví před učitele a vedení škol nové vzrušující výzvy. Středoškolský pedagog a lektor Jaroslav Mašek dal dohromady seznam těch, které jsou spojeny s rychle se proměňujícím světem digitálních technologií.
Jako malý jsem se vloupával do školy. Po večerech, kvůli počítačům
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Z Tomáše Bazalíka se stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí směřování. Je z něj IT guru NPI ČR a majitel IT firmy.